08 april 2015

Updates 410 & 255 komen er aan

Door Lars de Bruin

Update 2jpg

Binnenkort gaan updates 410(Exact Globe) en 255(Exact Synergy) de controlled release fase in. In de controlled release fase wordt er samen met klanten de nieuwe versies van software getest. Hierdoor kan Exact uiteindelijk soepel werkende updates lanceren.

Een aantal nieuwe/verbeterde functies van de updates zijn :

  • Een nieuwe User Experience Design voor Exact Synergy
  • De ELIS exchange koppeling
  • Verschillende verbeteringen in E-WMS
  • Verschillende verbeteringen in service management
  • Verbeteringen bij het splitsen van de orderegels en bij het toewijzen van vrije voorraad

Er zijn nog meer punten waarop er verbeteringen worden doorgevoerd binnen deze updates. Die punten worden later bekend gemaakt.

Voor meer informatie over Exact Globe, Exact Synergy of andere software geleverd door Vobucon? Neem dan gerust contact met ons op via
0174-210370.

01 april 2015

Vobucon is Exact Award winnaar

Door Lars de Bruin

Vobucon heeft op 20 maart 2015 de felbegeerde Exact New Business Award binnen gehaald. 

NB logo

 Dit heeft Vobucon kunnen realiseren door middel van het leveren van hoge kwaliteit en een grote inzet door een gepassioneerd team.
Wij heten al onze nieuwe klanten van harte welkom en bedanken hierbij nogmaals voor het in ons gestelde vertrouwen.

Vobucon NB

Tags
Exact Vobucon
18 maart 2015

ELIS komt bijna uit

Door Lars de Bruin

Exact certified partner logo

 

ELIS (Exact Lightweight Intergration Server) is een nieuwe technische framework voor de integratie tussen Exact Globe Next en Exact Synergy Enterprise en ondersteunt oplossingen die gegevens uitwisselen tussen deze twee producten en eventuele third-party oplossingen.

Meegeleverd wordt het ELIS controle centrum daarmee kunnen oplossingen zoals o.a. Exact Intergration, CMDM, Shop Floor Control, Word Merge en Exchange Intergration centraal geïnstalleerd, geactiveerd en beheerd worden.

De controlled release fase van ELIS verloopt voorspoedig en er wordt verwacht dat ELIS met de oplossingen Exact Intergration, Shop Floor  Control en Word Merge vanaf einde deze maand algemeen beschikbaar komen.

Meer informatie over oplossingen die Vobucon u aan kunt bieden? neem dan gerust contact op met ons via 0174-210370.

04 maart 2015

Product update 254 & 409

Door Lars de Bruin

Vanaf 15 januari zijn de updates 254 (Exact Synergy Enterprise) en 409 (Exact Globe Next) algemeen beschikbaar.

sepa update2

In deze updates zijn er verschillende nieuwe mogelijkheden toegevoegd en diverse verbeteringen doorgevoerd.


Enkele updates van Exact Synergy Enterprise zijn: 

  • Het service management planbord en de B2B E-Commerce portal
  • Verbeteringen van navigatie op verschillende pagina's

 

Enkele updates van Exact Globe Next zijn: 

  • Verschillende verbeteringen in de WMS oplossing
  • De mogelijkheid om gebruik te maken van de BarTender Commander voor alle E-WMS etiketten
  • Een nieuw overzicht toegevoegd dat meer inzicht geeft in de E-WMS  voorraad reserveringen

 

 Gebruiksvriendelijkheid
In de nieuwe update van Exact Globe Next zijn de eerste stappen naar een gebruiksvriendelijker systeem gemaakt. Hierbij moet u denken aan een rustigere indeling voor het menu en is er nu de mogelijk om bepaalde menupaden als favoriet te markeren waardoor u makkelijker door Exact Globe beweegt.

Systeemeisen
Deze updates brengen wel veranderingen met zich mee in de systeemeisen. Zo wordt er vanaf deze updates Microsoft SQL server 2014 en Microsoft Windows server 2012 R2 ondersteund en is Microsoft.NET Framework 4.5 voor beide programma's een vereiste geworden.

Voor meer informatie over de product updates klikt u hier voor de update 254 en hier voor update 409.
Als u nog vragen heeft over uw Exact software of andere oplossingen van Vobucon neem gerust contact met ons op via 0174-210370.

11 november 2014

Ondersteuning Windows server 2003 stopt!

Door Lars de Bruin

Om zo goed mogelijk uw Exact software te kunnen gebruiken wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van nieuwe technologieën. Om de nieuwste technologieën te ondersteunen worden de systeemeisen bij het uitbrengen van de nieuwe product updates regelmatig herzien. Dit is ook het geval bij de aankomende product updates 409 en 254. Vanaf product update 409 en 254 vindt er een wijziging plaats in de systeemeisen en is onder andere Microsoft .Net Framework 4.5 toegevoegd als een systeemvereiste.

WindowsServer2003

 

 

 

Omdat Microsoft .Net Framework 4.5 niet wordt ondersteund in combinatie met Windows Server 2003 en omdat Windows server 2003 volgens de Microsoft support lifecycle policy vanaf juli 2015 niet meer wordt ondersteund, is Exact genoodzaakt om de ondersteuning voor Windows Server 2003 te stoppen vanaf product update 409 / 254.

Wij adviseren u contact met ons op te nemen als u nog steeds gebruikt maakt van Windows Server 2003. U kunt ons bereiken op 0174-210370.U kunt hier ook terecht voor meer informatie of als u vragen heeft over uw Exact Software.

04 november 2014

ELIS komt er aan!

Door Lars de Bruin

Vanaf vorige week is Exact Lightweight Intergration Server(ELIS) in controlled release. Dit betekent dat ELIS er aan zit te komen en dat u eventueel mee zou kunnen doen met de controlled release fase van ELIS.

Exact Controlled4

 

 

 

ELIS is een nieuw technisch framework voor de integratie tussen Exact Globe Next en Exact Synergy Enterprise en ondersteunt oplossingen die gegevens uitwisselen tussen deze twee producten en eventuele third-party oplossingen.

Tevens worden partners in staat gesteld om intregratie oplossingen op dit framework te baseren waarmee geprofiteerd kan worden van de ingebouwde functionaliteit en centrale beheersbaarheid.

Voor meer informatie over ELIS,Exact Globe En Exact Synergy knut u gerust contact met ons opnemen via 0174-210370.

28 oktober 2014

Exact Beveiliging update

Door Lars de Bruin

Belangrijke beveiligingsupdate

U wilt natuurlijk graag dat u flexibel en veilig bij uw gegevens kunt van uw  Exact software. Door een recent aangetoonde kwetsbaarheid in een https encryptiestandaard, stopt Exact op 31 oktober 2014 met het ondersteunen van SSLv3 op haar corporate websites, waaronder Synergy websites. Voor gebruikers met een actuele internet browser zal dit geen invloed hebben anderen wordt aangeraden over te stappen naar een nieuwere versie van uw browser.

 security2

 

 


Cash management

De update voor CAMT.053 (CashManagment.053) komt er aan voor Exact software.
De update betreft het formaat wat in de toekomst wordt gebruikt voor de SEPA afschriften die u va uw bank ontvangt en kunt inlezen in uw Exact product. In de product update 409 die gepland is om begin 2015 beschikbaar te komen, wordt het CAMT.053 bankformaat ondersteund.

14 oktober 2014

Gratis Blue 10 voor 30 dagen

Door Lars de Bruin

Blue 10 Invoice Management is nu gratis 30 dagen te proberen via het Exact App center.

blue 10 appcenter3

 

 

 

 

 

Wat is Blue 10 ?

Blue 10 biedt software oplossingen voor het digitaliseren en beheersen van verschillende documentstromen met een focus op het digitaal verwerken van inkoopfacturen. Zo zal het handmatig invoeren van alle documenten verleden tijd zijn met Blue10. Met Blue10 heeft u een strakke online-based documentbeheer oplossing. Geschikt voor elke onderneming en dus ook voor u!

Blue 10 kunt u nu 30 dagen geheel vrijblijvend proberen. Gebruikers maken bij het inloggen in Invoice Management gebruik van de login gegevens van Exact Online en kunnen vervolgens geheel zelfstandig een eigen invoice Management  omgeving aanmaken, zonder tussenkomst van blue 10. benieuwd naar het nieuwe App Center en wil je Invoice Management ook 30 dagen proberen in combinatie met Exact Online neem contact met ons op via 0174-210370.

Voor meer informatie over Blue 10, Exact of andere oplossingen die Vobucon u aan kunt bieden neem dan gerust contact op met ons via 0174-210370.

 

 

07 oktober 2014

E-learning Exact Online

Door Lars de Bruin

Wanneer u recentelijk Exact Online heeft aangeschaft ,dit van plan bent of als u al langere tijd met Exact Online werkt is het vanaf nu mogelijk om een gratis training te volgen. Dit kan klassikaal maar het is nu ook mogelijk om de training vanuit huis te volgen doormiddel van een opgenomen les.(e-learning)

elearning

 

 

 

Bij beide vormen komen dezelfde onderdelen aan bod. het voordeel van e-learning is dat u zelf kunt bepalen wanneer en waar u uw training volgt. Dus u kunt de training in uw eigen tempo voltooien.

De leerstof is makkelijk terug te vinden en zo vaak door te nemen als u wilt.

Het gratis e-learning programma word doormiddel van adobe flash getoond.

Als u na de training nog vragen heeft of als u meer informatie wilt over Exact en de oplossingen die Vobucon u kunt bieden kunt u gerust contact met ons opnemen via 0174-210370.

 

16 september 2014

De ondersteuning voor Internet Explorer 8 stopt

Door Lars de Bruin

Microsoft stopt met de ondersteuning van Internet Explorer 8 vanaf januari 2015. Dit kan gevolgen hebben voor uw software van Exact.

internet explorer 8

 








Om te werken met onder anderen Exact Globe en Exact Synergy Enterprise zijn verschillende Microsoft producten benodigd. Exact volgt de Microsoft support lifecycle policy ten aanzien van de systeemeisen voor deze producten. Als gevolg hiervan stopt de ondersteuning van Internet Explorer 8 vanaf product update 254 van Exact Synergy Enterprise. Dit is ook van toepassing op de Exact producten die gebruik maken van Exact Synergy Enterprise, zoals B2B E-commerce portal.

Wij adviseren u om tijdig over te stappen naar een nieuwere versie van Internet Exploror of een andere ondersteunde browser zodat u ook in de toekomst gebruikt kunt blijven maken van de nieuwste product updates van Exact.

Voor meer informatie over Exact software of hoe u overstapt van browser kunt u gerust contact met ons opnemen via 0174-210370.

 

09 september 2014

CRM-app is nu in controlled release

Door Lars de Bruin

Zoals al eerder beschreven is in dit blog komt de CRM-app naar Android. Deze app is afgelopen week in controlled release gegaan.

De CRM-app draait op de laatste versie van Exact Synergy Enterprise Product Update 252 of recenter en Android 4.2+ en biedt uw medewerkers veel mogelijkheden zoals:

Exact Controlled2

 






-Relatie beheer, inclusief;

  • Activiteiten
  • contactpersoon beheer
  • Documenten overzicht
  • SSRS rapporten opvragen
  • Verkoopkansen beheren

-Persoonlijk:

  • Agenda beheer
  • Medewerkerskaart collega's opvragen
  • Verzoeken aanmaken/bekijken en afhandelen

Wilt u deelnemen aan de controlled release? dan kunt u begin september de app verwachten in de Playstore van Android.

Voor meer informatie over het controlled release programma kunt u terecht bij de Fact Sheet.

Voor anderen vragen of informatie over oplossingen van exact of anderen oplossingen die wij  aanbieden kunt u altijd gerust contact opnemen met ons via 0174-210370

25 augustus 2014

Exact Online E-learning

Door Lars de Bruin

Exact Online heeft zijn eerste E-learning programma gelanceerd.

exact Elearning test


 

 

E-learning Exact Online

Heeft u recentelijk Exact Online aangeschaft of bent u dit van plan?
Deze gratis online training van Exact volgt u vanaf uw eigen computer, waarbij een omgeving van Exact Online wordt nagebootst zodat u in uw eigen tempo en waneer het u uitkomt kunt beginnen met Exact Online. Dit E-learning programma loodst u door de basis functionaliteiten van Exact Online heen en geeft u een duidelijke uitleg die u stap voor stap door Exact Online me neemt.

Onderwerpen

Na afloop van dit E-learning programma kunt u zelf aan de slag met de basis van Exact Online. U kent de indeling, overzichten, hulpmogelijkheden en gebruikersinstellingen van Exact Online. Deze training bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Navigeren
  • Inkoop
  • Verkoop
  • Bankieren
  • Rapportages

 

Nadat u dit E-learning programma heeft afgerond bent u klaar om zelfstandig te beginnen met Exact Online

Voor meer informatie over Exact Online en anderen oplossingen die Vobucon aan u kunt leveren neem dan gerust contact op met ons via 0174-210370.

14 juli 2014

SEPA 1 augustus

Door Lars de Bruin

SEPA gifjeNa het overgangstermijn van 6 maanden gaat Sepa vanaf 1 augustus definitief ingevoerd worden. tijdens de overgangsperiode worden betaling volgends de huidige nationale standaarden nog door verschillende banken geaccepteerd. deze periode is echter binnenkort voorbij.

Vanaf 1 augustus ben u verplicht om gebruik te maken van de nieuwe standaarden zoals IBAN, Europese overschrijvingen en SEPA incasso's.Bent u nog niet klaar voor SEPA? Doe dit dan zo snel mogelijk. Meer informatie over SEPA en hoe u SEPA proef kunt worden? klik op de link of neem contact met ons op via 0174-210370.

Voor Exact Globe Next gebruikers is er een standalone tool om BBAN te veranderen in IBAN deze tool zit in de nieuwste update van Exact Globe.

Tags
SEPA Vobucon
07 april 2014

Exact Online heeft nu een bankkoppeling met ING

Door Lars de Bruin

ING logoExact eerste leverancier met bankkoppeling ING 

Exact Online is het eerste online boekhoudprogramma in Nederland waarvoor een bankkoppeling bestaat voor de ING.
Deze nieuwe koppeling zorgt ervoor dat bij- en afschrijvingen op Mijn ING Zakelijk iedere dag automatisch online verwerkt worden in de boekhouding van de ondernemers.
Hierdoor is de administratie up-to-date en bespaart de ondernemer veel tijd en moeite.

Er was al een langere tijd vraag naar een bankkoppeling voor de ING in Exact Online.
Niet alleen vanwege het tijdsvoordeel dat de koppeling geeft, maar ook omdat het risico van foutieve of dubbele boekingen afneemt.
Daarnaast verloopt de samenwerking tussen ondernemer en accountant beter, omdat de accountant beter op de hoogte is van de financiële transacties van zijn klant.

Naast het automatisch inlezen van bankgegevens, is het later mogelijk betaalopdrachten vanuit Exact Online naar Mijn ING Zakelijk te versturen waar ze worden klaargezet voor betaling.
De enige handeling die dan nog vereis is is het vrijgeven dan de betaling via het gebruikelijke proces.
hierdoor hebben zowel ondernemers als accountants altijd inzicht in de financiële situatie van de onderneming.
de bankkoppeling met ING is per direct beschikbaar voor gebruikers van Exact Online.

Hoe kunt u uw bankkoppeling met de ING activeren?

U moet beschikken over de bankmodule in Exact Online, de Wettelijke vertegenwoordiger bij de ING is degene die de koppeling kan aanleggen.
Heeft u nog vragen over de bankkoppeling met de ING of hoe u de bankkoppeling kunt activeren? Neem dan gerust contact met ons op via 0174-210370

 

31 maart 2014

Gebruikt u met Exact nog Windows XP?

Door Lars de Bruin

WindowsXPeinde

 

Werkt u nog met exact op Windows XP ?

Vanaf 8 april worden er geen updates meer uitgevoerd voor Windows XP.
Hierdoor word het gebruik van computers met Windows XP een stuk minder veilig en kunt u ook niet meer beschikken over de updates van Exact software omdat deze samenwerkt met de Windows updates.

Als u nog steeds het Windows XP besturingssysteem gebruikt raden wij u ten zeerste aan om over te stappen naar een nieuwere versie van Windows.

Wilt u advies over de nieuwere versies van Windows en hoe u uw software kunt implementeren met een nieuw besturingssysteem? Neem dan gerust contact met ons op via 0174-210370.

24 maart 2014

'Achter de Schermen'

Door Lars de Bruin

Ditmaal in “Achter de schermen” een interview met Lars de Bruin die recent bij Vobucon is komen werken.

 Lars de Bruin linkedin4

1.Vertel eens kort over jezelf (waar je vandaan komt, familie, hobby’s et cetera).

Mijn naam is Lars de Bruin ik ben nu 19 jaar oud en ik woon al heel mijn leven in Naaldwijk.
Ik heb twee broers waarvan ik er samen met één nog thuis bij mijn ouders woon.
Ik ben iemand die het zegt zoals het is, iemand die niet bang is zijn mening te geven en iemand die graag sociale contacten onderhoud.
Als ik niet aan het werk ben ben ik lekker bezig met muziek maken of iets leuks aan het doen met mijn vrienden.

2. Hoe lang werk je al bij Vobucon en wat is jou taak?

Ik werk bij Vobucon vanaf 17 maart 2014.
Mijn taak binnen Vobucon is het bijhouden van de sociaal-media en daar naast ben ik ook degenen die de blogs bij houd en ook de nieuwsbrief maakt.

3. Hoe ben je bij Vobucon terecht gekomen?

Nadat ik mijn Watermanagement opleiding afgerond heb ben ik gaan solliciteren wat veel langer duurde als verwacht.
Toen heb ik besloten een anderen opleiding te gaan volgen namelijk  een HBO informatica en Vobucon is dan natuurlijk een goede stap in die richting.

 4.Wat voor uitdagingen verwacht jij in de nabije toekomst?

Ik verwacht dat van de uitdagingen die ik nog tegemoet ga bij Vobucon vooral het werk met mijn opleiding (die ik gepland heb in september te beginnen) te combineren.
Veder denk ik dat de uitdagingen die ik tegenkom goed te “tackelen” zijn.

 5. Wil je veder nog iets kwijt?

Ik wil toch nog even meegeven aan de lezers dat ik goed mijn best ga doen om voor iedereen leuke en vooral ook handige blogs en nieuwsbrieven te maken.

Klik hier voor meer Achter de Schermen met de teamleden van Vobucon.

04 februari 2014

'Achter de Schermen'

Door Lennard Toma

Michel 2Het is nu tijd voor een Achter de Schermen interview met Michel Jansen. Michel is al bijna 4,5 jaar consultant bij Vobucon. Hieronder het interview:

1. Vertel eens kort over jezelf.

Michel Jansen, getrouwd en trotse vader van twee fantastische dochters. Geboren en getogen in Hoek van Holland waar ik nog steeds woon, lekker de zon, zee en strand! Mijn hobby’s zijn voetbal, zowel het uitoefenen ervan als het er naar kijken. En er lekker zijn voor mijn gezin!

2. Wat is jouw expertise?

Ook ik draai inmiddels al wat jaartjes mee in de Exact wereld, een echte expertise heb ik niet. Ik denk dat de veelzijdigheid mijn kracht is, dus veel Exact Globe modules, Exact Online en menig applicatie welke we, met name, met Exact Globe koppelen.

3. Waar krijg jij een kick van op je werk?

Uiteraard geeft het je een kick als een dergelijk traject/project weer met succes is geïmplementeerd en de klant tevreden en enthousiast is. Of als er bij een klant toch een behoorlijk probleem speelt en je deze na enige tijd en inspanning volledig oplost, dat geeft natuurlijk ook wel een kick! Daarbij hoort dan de voldoening van je dagelijks werk, inzet en tijd welke je aan je klanten besteedt.

4. Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van software producten, waar jij enthousiast over bent?

In- en uitgaande documentstromen, bijvoorbeeld oplossingen als Autodoc en Elvy Software zijn mooi, uitdagend en leuk om te implementeren. Veel van onze klanten hebben dergelijke software al draaien, is dit nog niet zo dan raad ik deze klanten aan er zeker eens naar te informeren. Want eerlijk gezegd,  loop je zonder deze oplossingen als bedrijf een beetje achter de feiten aan!

5. Zou je een algemeen advies willen geven aan alle klanten?

Als er problemen spelen kan je altijd terecht bij Vobucon, hier zijn we tenslotte ook voor. Daarnaast kan er naar ons nieuwe emailadres: support@vobucon.nl gemaild worden voor alle support vragen. Ik zou zeggen, maak hier gebruik van!

Zoals Michel al aangaf kunt u voor alle support en consultancy vragen een email sturen naar support@vobucon.nl. Uiteraard kunt u voor de diensten die Michel biedt ook gerust bellen naar 0174-210370.

De andere Achter de Schermen interviews kunt u bekijken via ons blog, door op de tag Achter de Schermen te klikken.

03 januari 2014

Exact Online Gratis Proefabonnement

Door Lennard Toma

Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden van Exact Online? Hieronder vindt u de verschillende links waarbij u een gratis proefabonnement van 30 dagen kunt aanvragen van verschillende Exact Online modules.

 

Exact Online Basicattentie

Exact Online Advanced

Exact Online Premium

Exact Online Handel

Exact Online Uren en Facturen

 

Probeer één van de proefabonnementen van Exact Online gratis en laat ons weten wat u ervan vindt. Natuurlijk kunt u ook bij ons terecht voor vragen met betrekking tot de verschillende Exact Online pakketten, ook tijdens uw proefabonnement. Neem contact met ons op door te bellen naar: 0174-210370 of mail naar info@vobucon.nl

U kunt meer informatie vinden op onze Exact Online pagina.

24 oktober 2013

SEPA, het schiet nu op!

Door Lennard Toma

sepa proofHet duurt niet lang meer, nog minder dan 4 maanden, dan is SEPA een feit. SEPA, de Single European Payment Area, is er zodat vrijwel heel Europa één format heeft qua betalingen, vanaf 1 februari 2014.

Voor uw Exact Software komt de laatste patch voor SEPA en Digipoort medio november uit. Wacht niet tot de patch er is. U kunt nu al een aantal veranderingen in uw administratie toepassen.

U kunt bijvoorbeeld al uw rekeningnummers aanpassen naar IBAN, dit kunt u dan in uw administratie (briefpapier, offertes, facturen, enz.) doorvoeren. Uw IBAN kunt u opvragen via de volgende website: http://www.ibanbicservice.nl/

Wanneer u aangiftes doet via BAPI, kunt u nu al een PKI certificaat aanvragen, die u nodig heeft voor Digipoort.

Via onze tags: IBAN, SEPA, Digipoort, BAPI, PKI certificaat, kunt u meer lezen over deze veranderingen en hoe u alvast veranderingen kunt doorvoeren.

Mocht u vragen hebben over SEPA, digipoort of de andere veranderingen, dan kunt u gerust contact met ons opnemen en kunnen wij u helpen met de nodige wijzigingen. U kunt bellen naar: 0174-210370.

09 oktober 2013

'Achter de schermen'

Door Lennard Toma

henriette 2In deze editie van 'achter de schermen' bij Vobucon hebben we een gesprek met Henriëtte Hazewindus. Ze is medeverantwoordelijk voor de sales, administratie, inkoop en onderhoudt het contact met klanten.

1. Hoe lang ben je in dienst bij Vobucon?

Deze maand (oktober) zit ik 11 jaar bij Vobucon. Ik werk parttime, want thuis heb ik 2 meiden (12 en 8) en een jongen (5). Vorig jaar zijn we getrouwd, na 23 jaar “verkering”, samen met de kinderen erbij, heel bijzonder was dat.

2. Wat zijn je belangrijkste en leukste werkzaamheden, en waarom?

Mijn functie is heel afwisselend, ik doe administratie, sales, inkoop en sinds dit jaar ga ik ook naar klanten toe. Erg leuk om mensen persoonlijk te ontmoeten. Met vele klanten heb ik al jaren telefonisch contact en nu heb ik er ook een gezicht bij en zij ook! Dat maakt het contact toch leuker. Persoonlijk contact is de basis voor een goede relatie met de klanten.

3. Wat kunnen klanten van jou verwachten?

100% inzet en loyaliteit!

4. Wat is het meest uitdagende dat je hebt meegemaakt bij Vobucon?

Het omschakelen naar een actief verkoop beleid. De tijd dat de orders aan kwamen waaien is voorbij. De klanten overtuigen dat ze moeten kiezen voor Vobucon

5. Wat zijn jouw ideeën over de toekomst van Vobucon?

Op dit moment werk ik samen met allemaal enthousiaste collega’s, die stuk voor stuk hun eigen kwaliteiten hebben. Deze kwaliteiten vormen de perfecte mix voor een gezond bedrijf, dus aan ons zal het niet liggen! En als nu heel Nederland uit deze “crisis” weet te klimmen en wat positiever wordt zie ik de toekomst voor Vobucon zonnig tegemoet.  

6. Wil je verder nog iets kwijt?

Positief denken. “Wij” Nederlanders zijn veel te negatief, dat komt onze economie niet ten goede.  

Wilt u meer van ons weten, klik dan hier voor de andere 'achter de schermen' interviews.

04 september 2013

'Achter de schermen'

Door Lennard Toma

We zijn nu met Achter de Schermen bij de ‘Vo’ van Vobucon aangekomen: Steef Vos.

1. Wat zou je kunnen stellen als jouw expertise gebiedSteef Vos?

Eigenlijk zouden mijn klanten deze vraag het beste kunnen beantwoorden. Als je het me dan toch vraagt zou ik zeggen dat mijn expertise ligt op het vlak van het goed kunnen doorgronden van administratieve automatiseringswensen van klanten en deze vervolgens vertalen naar passende oplossingen. Het goed kunnen verplaatsen in de situatie van de klant is hierbij van essentieel belang. Alhoewel de software een middel en zeker geen doel is, is uitgebreide kennis van de diverse mogelijke software oplossingen wel strikt noodzakelijk om de uiteindelijke efficiency slag te kunnen maken. Software heeft altijd mijn interesse gehad. Zo heb ik ruim 20 jaar ervaring met de oplossing van Exact Software. Van een eenvoudig financieel DOS pakket naar een uitgebreide ERP oplossing met back- (Exact Globe Next) en frontoffice (Exact Synergy Enterprise) integratie. Fantastisch om te zien hoe snel de ontwikkeling op software vlak zich opvolgen.

2. Wat maakt jouw werk in Vobucon zo leuk?

De afwisseling. Ieder project is weer anders. Een efficiencyslag bij de klant kunnen maken en daarmee kosten reductie kunnen realiseren voor de klant is enorm bevredigend. Helemaal in tijden waarin het allemaal wat minder lijkt te gaan kan een goede automatisering het verschil maken. Mooi om dit samen met de klant te kunnen realiseren. Vobucon heeft de juist samenstelling om klanten op dit vlak optimaal te kunnen bedienen: veel kennis en ervaring, maar door de beperkte omvang heel erg flexibel.

3. Waarmee onderscheidt, volgens jou, Vobucon zich van andere partners van Exact?

Vobucon voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen van de software oplossingen waar zij partner van is. Kosten nog moeite worden gespaard om kennis naar het hoogste niveau te tillen. Goede technische- en functionele kennis aangevuld met de bedrijfskundige en -administratieve achtergrond van onze consultants is al ruim 12 jaar een succesformule gebleken.     

4. Wat zijn op dit moment spannende/interessante ontwikkelingen in de branche?

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Documentbeheer bijvoorbeeld heeft een enorme vlucht gemaakt. Papierloos werken is geen toekomst meer maar bij veel van onze klanten al lang het heden. Zowel qua vastlegging als verwerking van in- en uitgaande documentstromen bieden wij onze klanten mooie oplossingen. Ook het ‘online werken, werken in de cloud’ lijkt gemeengoed te zijn geworden. De drempel die er vroeger was lijkt te zijn verdwenen of in ieder geval flink te zijn verlaagd. Verbeterde beveiliging en performance lijken debet te zijn aan deze ontwikkeling. Ook Vobucon is meegegaan met deze ontwikkeling en biedt al enige tijd diverse online en hosted oplossingen.   

5. Wat kunnen klanten in de toekomst verwachten van Vobucon en van jou persoonlijk?

Vobucon kiest altijd voor ‘proven technology’. Nieuwe oplossingen worden niet altijd direct geadopteerd, maar worden na bewezen zekerheid en betrouwbaarheid aan de productportfolio toegevoegd worden. Dit zorgt er voor dat wij ook in de toekomst onze klanten solide en betrouwbare oplossingen kunnen blijven bieden. Van mij persoonlijk kunnen klanten er op blijven rekenen dat ik klaar sta voor ze en bereid ben om mee te denken met toekomstige ontwikkelingen om een betrouwbaar, flexibel en gebruikersvriendelijk automatiseringssysteem te kunnen blijven garanderen.  

6. Heb je zelf nog bericht aan de lezers?

Via deze weg wil ik onze klanten bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen en de mooie samenwerking die ik dagelijks mag ervaren. Dit maakt dat ik mijn werk met heel veel plezier doe.

 

Maakt u nog geen gebruik van onze dienstverlening, maar bent u wel erg geïnteresseerd in wat Vobucon te bieden heeft? Bel dan naar: 0174-210370 of neem contact met ons op via Twitter.

24 juli 2013

'Achter de schermen'

Door Lennard Toma

Ditmaal in de rubriek 'achter de schermen' Paul Franx aan het woord. Paul is al bijna 10 jaar in dienst bij Vobucon.Paul Franx 2

1. Wat is jouw connectie met Exact Software?
Ik draai al ongeveer 17 jaar mee in het Exact wereldje en heb de ontwikkelingen van Exact voor Dos naar Windows en Globe tot Online dus van dichtbij meegemaakt.

2. Waar ligt jouw expertisegebied?
In al die 17 jaar heb ik bijna alle modules van Exact wel eens gezien, dat maakt mij heel allround. Als ik echter een expertisegebied moet aanwijzen, dan zou ik zeggen kennis van de database, wat zeer bruikbaar is bij het maken van rapportages. Zowel middels Excel, Crystal Reports en sinds kort ook SQL Reporting Services.

3. Wat kunnen klanten van jou verwachten?
Dat ik ze kan begeleiden in het complete implementatie traject van hun Exact software, van installatie tot inrichting en gebruikersinstructie. Maar ook het assisteren bij het maken van rapportages.

4. Wat is jouw mening over Exact Globe?
Ik vind Exact Globe een fantastisch pakket. Aangezien je vanuit diverse invalshoeken terug kunt gaan naar de oorsprong, namelijk de journaalpost. Bijvoorbeeld als je de interactieve balans hebt opgevraagd, kun je doorklikken tot op de boeking zelf.

5. Wat voor uitdagingen verwacht jij in de nabije toekomst?
Administraties zullen nog meer dan nu overstappen op digitalisering van hun administratieve processen. Denk aan het inscannen van inkomende posten en facturen. Voor ons is dit een mooie gelegenheid om onze kennis aan te wenden en de bedrijven die hierin mee willen gaan te assisteren.

Wilt u meer informatie over Exact Software, rapportages of digitalisering van andere administratieve processen, neem dan gerust contact met ons op.

05 juli 2013

Incasso met SEPA, hoe gaat dat in z'n werk?

Door Lennard Toma

In eerdere blog posts: ‘Houd er rekening mee!’ en ‘SEPA, wat zegt u?’ hebben we u al het één en ander over SEPA meegegeven. Maar hoe zit het met de incasso’s die vanaf 1 februari 2014 in SEPA zullen gaan? Hieronder een korte uitleg:

Vanaf 1 februari 2014 zullen alle Europese incasso’s op dezelfde manier worden gedaan in het binnenland en in de rest van de SEPA-landen. Belangrijk hierbij is:

  • Gebruik van IBAN is verplicht
  • Bestandsformaten zullen wijzigen
  • De incassant zal de incasso-opdrachten eerder moeten aanleveren bij zijn bank dan dat er nu kan worden gedaan.

 

Het incasso-opdrachten proces wordt anders door SEPA. De stappen zijn opgebouwd uit 2 stukken, het mandaatproces (de machtiging aanbieden en vaststellen) en het inningsproces.

Mandaatproces:

  1. De incassant (crediteur) biedt de debiteur een machtiging aan voor incasso ter ondertekening.
  2. Debiteur tekent, samen met de invulling van alle gegevens (inclusief IBAN rekeningnummer uiteraard) en stuurt deze terug naar de incassant
  3. De machtiging wordt gearchiveerd door de incassant en legt deze gegevens elektronisch vast bij de klantgegevens van de debiteur
  4. Bij een zakelijke incasso (B2B) stuur de debiteur een kopie van de ondertekende machtiging naar zijn eigen bank. De bank checkt bij elke binnenkomende incasso de gegevens ter voorkoming van fraude. Dit wordt gedaan omdat bij een zakelijk incasso de debiteur geen terugboekrecht heeft. Bij een standaard incasso (Core) is het terugboekrecht verlengd tot 8 weken.

 

Inningsproces:

  1. De incassant stuurt een pre-notificatie (vooraankondiging) naar de debiteur. Dit wordt minimaal 14 dagen voor de uitvoering van het incasso gedaan, zodat de debiteur tijdig op de hoogte wordt gesteld van het bedrag en de incassodatum.
  2. De incasso-opdracht wordt uiterlijk 5 werkdagen voor de incassodatum bij een eerste doorlopende incasso of eenmalige incasso door de incassant aan zijn bank doorgegeven (Core). Bij een al doorlopende incasso is dit uiterlijk 2 werkdagen (Core). Bij een zakelijke incasso (B2B) is dit in alle gevallen 1 werkdag van tevoren. In deze incasso-opdracht staan alle gegevens van de machtiging, zoals bij het mandaatproces is ondertekent.
  3. De bank van de incassant valideert deze en stuurt deze door naar de bank van de debiteur.
  4. In geval van een zakelijke incasso worden de gegevens van de opdracht vergeleken met de gegevens van de machtiging die de debiteur in het mandaatproces had opgegeven. Klopt dit niet, dan wordt de incasso niet uitgevoerd.
  5. Het bedrag wordt afgeboekt bij de debiteur en bijgeboekt bij de incassant (crediteur).

 

Meer info

Heeft u vragen rondom SEPA, incasso of IBAN, of heeft u hulp nodig met de migratie, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons: telefoonnummer 0174-210370

11 april 2013

SEPA, wat zegt u?

Door Elmer Lijst

Iedereen gaat over op IBAN en SEPA zo ook uw organisatie, dit heeft u vast al wel meegekregen in de media, via de bank of in onze eerdere blog post 'Houd er rekening mee!' Maar weet u waar al de afkortingen met betrekking tot het nieuwe betalingsverkeer voor staan? In deze blogpost geven wij u hierop een antwoord:

SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Dit gebied bestaat uit de 27 EU-lidstaten plus IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. SEPA stelt u in staat om binnen deze landen op dezelfde manier eurobetalingen te doen en te ontvangen. Of het nu gaat om betalingen binnen of buiten Nederland, tussen particulieren of bedrijven.

IBAN IBAN staat voor International Bank Account Number. Dit rekeningnummer is in elk land op soortgelijke wijze opgebouwd. Het nummer bestaat uit het huidige rekeningnummer, dat vooraf wordt gegaan door de landcode (NL voor Nederland), een controlegetal (twee cijfers), een code van de bank (in Nederland vier letters) en één of meerdere nullen. IBAN wordt nu nog vooral voor grensoverschrijdende betalingen gebruikt, maar straks ook voor alle binnenlandse betalingen.
Uw IBAN is opgebouwd uit meerdere letters en cijfers in een vaste volgorde, bijvoorbeeld NL 10 INGB 0 567891011

BIC
staat voor ‘Bank Identifier Code’ en betreft de internationale identificatie code van een bank of een bankkantoor. Een BIC bestaat uit 8 of 11 tekens.
Voor een Europese transactie is in het oude betaalsysteem naast een IBANrekeningnummer ook een BIC-code nodig. BIC staat voor Bank Identifier Code waarmee de banken onderling werken. Deze BIC-code verdwijnt. Het IBANrekeningnummer is binnen Sepa voldoende om een geld binnen Europa over te maken.

B2B / Core

Wat is het verschil tussen de normale (Core) en zakelijke (B2B) Europese incasso? De Europese incasso kent twee schema’s. Het Core schema en het Business to Business schema (B2B). Core betreft de normale incasso en B2B betreft de zakelijke incasso. Zowel de standaard (Core) als de zakelijke (B2B) SEPA-incasso is door bedrijven te gebruiken. In het PDF bestand op de website SEPAnl.nl kunt u op pagina 11 een overzicht vinden van de belangrijkste verschillen tussen de gewone Europese incasso en de zakelijke Europese incasso.

PAIN
staat voor ‘PAyments INitiation’ en betreft het formaat dat wordt gebruikt voor SEPA betalingen en incasso’s, voorheen heette dit XML-formaat bestand ClieOp.

CAMT
 Voor SEPA-betaalproducten wordt een nieuw rapportageformaat geïntroduceerd: CAMT. Dit staat voor Cash Management en bevat gedetailleerde informatie over SEPA-transacties. In tegenstelling tot het formaat voor het aanleveren van de betalingen en incasso’s maakt dit geen onderdeel uit van de deadline 1-2-2014. De formaten MT940 en MT942 voor de eindedagrapportage en de intradagrapportage zijn aangepast aan de SEPA-betaalproducten. U kunt echter ook overstappen op het nieuwe CAMT-formaat.

Tags
SEPA
06 februari 2013

SEPA en IBAN, houd er rekening mee!

Door Elmer Lijst

Bent u klaar voor SEPA? En wat betekent dit voor uw organisatie?

Iedereen gaat over op International Bank Account Number (IBAN) en Single Euro Payments Area (SEPA) zo ook uw organisatie, dit heeft u vast al wel meegekregen.

Op 1 februari 2014 is SEPA een feit. Dit lijkt ver weg, realiseert u zich echter wat dit voor uw Exact administratie/software en systemen kan betekenen? Weet u welke aanpassingen u moet doen om straks nog te kunnen betalen en/of incasseren? Iedereen is dan over op IBAN en u mag vanaf dat moment alleen nog Europese betaal- en incassoproducten gebruiken. Dit heeft consequenties voor uw betaalproces.

Start uw voorbereidingen direct, dan wordt u later niet verrast door de impact van IBAN en SEPA. Vobucon helpt u graag op weg om te voorkomen dat u vanaf februari 2014 niet meer kunt deelnemen aan het betalings- en incassoverkeer. U moet rekening houden met ingrijpende veranderingen voor uw organisatie. Deze brengen veel werk met zich mee. U moet de nieuwe standaarden IBAN, Europese overschrijvingen en incasso's namelijk in uw bedrijf doorvoeren: van de administratie van uw bedrijfssoftware tot aan uw lay-outs en briefpapier.

Een handig stappenplan om u in het kort een duidelijk beeld te geven waar u aan moet denken en om de SEPA migratie binnen uw organisatie soepel te laten verlopen:

1. Bereid u goed voor, plan van aanpak
2. Zet alle bankrekeningen van uzelf én uw relaties om naar IBAN en BIC
3. Pas uw factuurlay-out, briefpapier en andere communicatiemiddelen aan
4. Stap over op Europese overschrijvingen/betaalopdrachten
5. Stap over op Europese incasso

Wat u precies moet doen en hoe u de overgang aan moet pakken hangt af van uw organisatie. Begin daarom zo snel mogelijk met het maken van een analyse, de impact is groter dan u denkt.

Vobucon IBAN Impact Check
      
Door middel van de Vobucon IBAN Impact-Check krijgt u een goed beeld wat de gevolgen zijn van de overstap op IBAN voor uw organisatie. De Vobucon IBAN Impact-Check helpt u organisatie op weg. Klik op de Vobucon IBAN Impact Check om die voor uw organisatie in te vullen. Wij nemen naar aanleiding van de check persoonlijk contact met u op om de uitkomst met u door te nemen en u zo van een goed advies te kunnen voorzien.

IBAN opvragen?

Om de bankrekeningen van uw relaties bij te werken met het correcte IBAN en BIC-code(BIC verdwijnt) is de IBAN BIC service tool beschikbaar. Deze service tool wordt ondersteund door de Nederlandse banken. Let op, deze functionaliteit is beschikbaar vanaf Product update 405.

Vobucon staat voor u klaar!

De veranderingen die SEPA en IBAN met zich mee brengen vergen aardig wat voorbereidingen. Heeft u vragen, over deze aankomende veranderingen/voorbereidingen neemt u dan gerust contact met ons op, telefoonnummer 0174-210370. ook wanneer u graag onze ondersteuning bij de SEPA migratie zou willen.